Tuesday, August 3, 2010

PSV P.1: CATAN MONA LISA

Potret Mona Lisa, yang juga dikenali sebagai La Gioconda, isteri kepada Francesco del Giocondo; 1503-06 (150 Kb) ini bertemakan seorang perempuan yang berpakaian fesyen Florentine di samping landskap berbukit dan menandakan teknik kelembutan sfumato oleh Leonardo, yang menekankan pemberatan kepada lorekan ke atas model. Ekspresi Mona Lisa yang penuh enigmatik menunjukkan kedinginan serta memberikan potret ini satu kemahsyuran yang universal.
Mengikut Vasari, subjek catan ini adalah seorang poerempuan muda Florentine, Monna (or Mona) Lisa, yang pada tahun 1495 telah berkahwin dengan orang yang terkenal pada ketika itu, Francesco del Giocondo, dan kemudiannya dikenali “La Giocondo”. Catan ini dihasilkan Leonardo pada zaman ke 2 Florentine, iaitu ketika tahun 1503 dan 1506. Leonardo sendiri menyayangi potret ini sehinggakan beliau sentiasa membawanya bersama, sehinggalah ia di jual kepada Francois I,samada oleh Leonardo atau Melzi.
Dalam penulisan “On the perfect beauty of a woman'', oleh Firenzuola pada abad ke 16, kita tahu bahawa senyuman yang bibir yang sedikit terbuka di bahagian tepi ketika senyum dianggap sebagai satu tanda elegan. Justeru senyuman Mona Lisa melambangkan kelembutan yang bersesuaian dengan keadaan sekeliling dan keseluruhan catan tersebut. Untuk mencapai kesan ini, Leonardo menggunakan teknik sfumato, yang merupakan larutan bentuk itu sendiri dan interaksi secara langsung antara cahaya serta bayang dan juga sedikit kombinasi perasaan yang wujud pada hari itu.

PANDANGAN TOKOH TERHADAP CATAN

Menurut PLATO, Seni merupakan kegiatan peniruan alam contohnya catan, lukisan, arca, muzik, puisi dan drama. Teori seni menurut Plato menggunakan perkataan mimesis iaitu peniruan atau imitasi. Menurut Plato, pelukis juga merupakan seorang yang meniru atau mengimitasi benda yang dihasilkan oleh orang lain.Dalam catan Mona Lisa, Leonardo meingimitasikan wajah Mona Lisa sebagai subjek utama dalam catannya. Menurut plato juga, seni berkaitan dengan kebenaran, kebaikan, kesempurnaan dan keindahan.Selain itu, seni juga dapat mencipta persekitaran, budaya dan tingkatkan perpaduan. Karya seni turut tidak boleh dianggap sebagai satu sumber pengetahuan tetapi berdasarkan emosi terhasil dengan meniru objek dunia fizikal.
Dalam buku yang berjudul Approaches to Art in Education, LAURA H. CHAPMAN menjelaskan bahawa proses artistic merupakan fasa-fasa yang tidak semestinya bersifat tekal dan sekuens. Tahap perkembangan kreativiti dan artistik dibahagikan kepada tiga fasa utama iaitu pengwujudan idea, perkembangan dan penghalusan idea dan kemahiran media. Ini bertepatan dengan penghasilan catan Mona Lisa kerana catan ini mengambil masa yang lama untuk disiapkan iaitu lebih kurang 3 tahun dek berlakunya fasa-fasa yang dinyatakan tadi.

UNSUR SENI REKA DALAM CATAN

Catan Mona Lisa menunjukkan seni rupa itu amat mementingkan keseimbangan, misalnya rupa figura manusia diimbangi dengan latar belakang berasaskan alam semulajadi seperti bukit dan sungai yang mengalir. Selain itu keseimbangan ton warna juga dititikberatkan agar catan itu kelihatan harmonis. Ini penting dalam catan Mona Lisa kerana berjaya menunjukkan kesan-kesan kedinginan sekaligus mewujudkan perasaan dramatik dan klassik secara tidak langsung.

Penegasan dalam aspek warna turut terserlah dalam catan ini. Wajah dan pakaian Mona Lisa di warnakan dengan warna yang lebih terang dan gelap berbanding latar belakangnya agar ia diberikan perhatian. Warna hitam banyak digunakan supaya timbul perasaan simpati, dramatik, sedih, kedinginan dan kesayuan setelah melihat catan tersebut.

Akhir sekali, aspek garisan yang merupakan aspek yang turut penting dalam catan ini juga menunjukkan peranan yang dimainkannya. Leonardo memperinci dan mengemaskan garisan pada wajah Mona Lisa terutamanya di bahagian bibir supaya menimbulkan kesan-kesan yang tertentu. Senyuman Mona Lisa sehingga kini dikatakan memiliki maksud yang tersendiri dan pelbagai spekulasi tentangnya telah wujud.


No comments:

Post a Comment