Tuesday, August 3, 2010

PSV P.1: “LEONARDO DA VINCI DAN CATAN MONA LISA”

Leonardo da Vinci adalah seorang pelukis Florentine, salah seorang tokoh yang hebat ketika zaman kegemilangan Renaissance. Beliau merupakan seorang pelukis, pengarca, arkitek, jurutera dan saintis. Kekayaan ilmu dan kajian yang telah dijalankan oleh beliau merupakan kunci kepada kejayaannya dalam bidang artistik dan saintifik. Inovasi yang beliau perkenalkan dalam bidang lukisan dan catan mempengaruhi Kesenian di Itali selama lebih satu abad setelah kematiannya, dan penyelidikan saintifik yang dilakukan terutama dalam bidang Anatomy, Optik serta Hidraulik telah meningkatkan pembangunan Sains Moden.

Beliau telah dilahirkan pada 15 April 1452 di Bandar Kecil Tuscan di Vinci, berdekatan dengan Florence. Leonardo adalah anak kepada orang kaya Florentine. Pada pertengahan tahun 1460, keluarganya berpindah ke Florence, di mana beliau mendapat pendidikan terbaik di sana, pusat keintelektualan dan artistik di Itali. Beliau cepat bergaul dan cepat belajar. Leonardo seorang yang kacak, persuasif dalam perbualan serta pemuzik yang baik.

Pada tahun 1466, beliau dilantik sebagai “budak studio” di Andrea del Verrocchio. Leonardo diperkenalkan dengan pelbagai aktiviti di sana daripada melukis sehinggakan mencipta arca-arca besar yang diperbuat dari batu kapur dan gangsa. Sejak itu, beliau merantau ke mana-mana sahaja dan belajar berdikari. 1505, Leonardo melukis banyak gambar-gambar dan menyempurnakan satu lukisan kartun bersaiz penuh. Lukisan tersebut musnah dalam abad ke 17.

Semasa zaman ke 2 Florentine, Leonardo melukis beberapa potret , namun yang berkekalan adalah potret famous Mona Lisa (1503-06, Louvre). Catan ini turut di kenali La Gioconda, bersempena nama suami perempuan tersebut. Leonardo kelihatannya memiliki kesan keistimewaan tersendiri terhadap catan ini kerana beliau sentiasa membawanya ke mana-mana sahaja yang beliau pergi.

No comments:

Post a Comment