Friday, July 30, 2010

BM : SEJARAH BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA ILMU

SEJARAH BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA ILMU

Bahasa Melayu berperanan sebagai wahana penyebaran ilmu sejak di zaman silam lagi. Hal ini dibuktikan melalui sejarah tatkala Pasai, Melaka, Acheh, Patani, Palembang, Banjar, Bentan dan Riau menjadi pusat-pusat kegiatan intelektual persuratan dan falsafah pada masa itu. Ilmu Perundangan Islam, Ilmu Ketuhanan, Ilmu Bintang, Cakerawala, Kemasyarakatan, Bahasa dan Kesusasteraan adalah bidang-bidang ilmu yang disebarkan pada ketika itu.

Di Malaysia, peranan ini bermula setelah kita mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Tahun penuh keramat itu memberikan kita kebebasan untuk memperkenalkan identiti kita sendiri sebagai bangsa dan negara yang berdaulat serta bermaruah. Kita mula menggunakan bahasa melayu secara meluas sebagai bahasa sebaran am, bahasa perhubungan, bahasa perpaduan, bahasa penghantaran ilmu dalam pendidikan di sekolah-sekolah dan juga di universiti-universiti.

Penyata Razak (1956), Penyata Rahman Talib (1960), dan Dasar Pendidikan Kebangsaan (1981) berjaya menobatkan peranan ini bagi menggantikan penggunaan bahasa inggeris bahana negara kita dijajah oleh kerajaan Inggeris pada sebelum itu.

No comments:

Post a Comment